Thailand

juli 1990

Bangkok + Hua Hin

Vi havde vundet rejsen til Thailand i en Top Danmark konkurrence. Top Danmark havde lavet en bank som man kun kunne ringe eller skrive til. Mit slogan lød: Top Danmark Bank - banken der kommer ud af røret!

Det rakte til en anden plads: 12 dage i Thailand.

På vej ned over den bengalske bugt kom vi ind i turbulens og maskinen faldt mange meter, så morgen-kaffen blev hængende i luften over kopperne. Noget af en oplevelse.

Den fugtige varme slog imod os da vi steg ud af flyveren. Vi var trætte og trængte til at hvile.

Da vi kom ind i ankomsthallen stod der en mand med et skilt med mit navn på skrevet med kuglepen. Det var vores lokal-guide. Han blev godt sur da vi ikke lige havde lyst til en rundtur men hellere ville på hotellet og hvile ud.

Hotellet var stort og flot. Det hed Menam - hvilket betyder Ved Vandet. Og det lå også lige ned til floden så vi brugte til taxa-både til at komme frem og tilbage med.
Godt nok lå hotellet ved floden, men den var absolut ikke til at bade i, så heldigvis var der swimming pool.
Værelserne var store og lækre og en lille drikkeskilling til stuepigerne betød lotus-blomster og chokolade på hovedpuderne. Herligt.
Overalt var der personale til at betjene - venligt høfligt og smilende.
I loungen var der også et lokalt orkester der spillede dæmpet hygge-musik.
Vi havde fået at vide at der på hotellet ville være en guide fra Top Danmark Rejsebureau....... det var der ikke. De havde ikke set nogen guide i flere måneder. Heldigvis kunne vi så lave en aftale med Dane Tours guiden så vi kunne følge med på nogle af deres ture.
Vi var bla på verdens største udendørs restaurant, hvor tjenerne løb på rulleskøjter.
Dér smagte vi for første gang Mekong Whiskey. Det smagte rimeligt på stedet, men guiden advarede mod at tage noget med hjem - det ville ikke smage godt derhjemme.
Lige før vi skulle afsted var jeg kommet til skade med mit knæ. I en fodboldkamp på Lemming skole mellem 6. klasse og lærerne blev jeg taklet lige på knæet så det gik ad led.

Lone blev sur! Men mit knæbind afstedkom mange reaktioner fra de indfødte, for der var VM i fodbold lige på det tidspunkt.

Vi kom ret hurtigt godt ud af det med Lars og Helle som vi mødte på restauranten, og vi nød at gå rundt i Bangkok og suge indtryk til os.
Vi skulle også lære den svære kunst at handle! Lone var ret god til det der med at prutte om prisen og samtidig grine og hygge. Hun fik lært os andre hvordan man i løbet af meget kort tid fik priserne ned på ca en tredjedel - samtidig med at alle parter syntes det var en god handel.
Lidt fag-idiot er man vel altid så vi skulle lige have et billede af nogle skolepiger i uniform....
.... og deres skole.......hvor en del af undervisningen foregik udendørs. Både pga varme og pladsmangel.
Gaderne summede af liv og larm. En stor del af larmen skyldtes de utroligt mange tuk-tuk'er - knallert-taxier der osede rundt alle vegne. Nemt , hurtigt og billigt.
Buddha findes overalt i Thailand i mange forskellige afskygninger. Alle kropsholdninger og hånd-stillinger betyder noget forskelligt og beskytter mod forskellige ting.
Hotellet havde gratis taxi-båd og det var faktisk hurtigere at benytte dem end det var at køre eller gå.
Lars fotograferer modigt i stævnen af båden. Modigt fordi der sprøjtede meget beskidt vand op på grund af de mange både der sejlede frem og tilbage i mellem hinanden.
Vores hotel set fra vand-siden.
På molen ud i floden var der anlagt en stor restaurant med orkester-scene og det hele.
Der var plads til rigtig mange mennesker. Hvert bord havde sin egen tjener. Så snart der var drukket halvdelen af glasset var en tjener klar til at skænke op igen.

Vi kom til at grine gevaldigt, for vores tjener kunne ikke tale så godt engelsk, så når han sagde "Excuse me" lød det som om han sagde "Kiss me"

Der var u-anede mængder af mad i enhver afskygning. Og altsammen arrangeret på den flotteste måde.
Lige ved siden af hotellet lå en lille forrretning som vi tilbragte et par timer i.
Ejeren syntes vi skulle hygge og snakke lige så meget som vi skulle handle, så vi blev bla budt indenfor i baglokalet til en forfriskning.
Noget længere væk lå Patpong. Ludernes domæne. Det var en speciel oplevelse af gå gennem området mens man blev antastet af såvel piger som fyre med diverse sexuelle ydelser tegnet på et menu-kort.
Der er mange templer i Bangkok. Blandt andet templet for Den Gyldne Buddha. Buddhaen blev genfundet inden i en cement-Buddha da den skulle flyttes. Arbejderne tabte den og frem kom Den Gyldne Buddha.
Som altid skulle sko og strømper stilles udenfor før man gik ind i templerne
. Vi besøgte nogle af de store tempel og kloster-områder i Bangkok og også Konge-paladset.

Mange af billederne taler vist for sig selv.

Døren her er med indlagt perlemor. Et utroligt flot arbejde.
Kongen var desværre ikke hjemme den dag vi var der. Ellers havde han garanteret inviteret på en kop kaffe
Efter 4 dage i Bangkok skulle vi videre til Hua Hin.

Vi havde joket lidt med at lokal-guiden nok var sur stadigvæk og om han overhovedet gad hente os.

Vi ventede i hotellets lobby i lang tid og endelig kom der en thai - som ikke talte engelsk - med et stykke papir tæt beskrevet med thai og nederst stod så med kuglepen: Mogens Kjaer

Efter en kort tvivl-rådig rådslagning fulgte vi så med manden ud i en ventende Mercedes der kørte os de 4 timer til Hua Hin.

Skal man beskrive førerens kørsel er det mest dækkende ord nok: Spændende!