Lørdag 31/3
Til fods rundt i Lissabon
Vi havde bestemt os for at dagen skulle bruges til at udforske Lissabon til fods.

Området lige omkring hotellet i den nordlige bydel, havde ikke meget at byde på så det var hurtigt overset.

Det tog ca 1½ time at gå ind til midtbyen fra vores hotel.

Det første stræk gik hurtigst men så kom vi ind i de mindre og sjovere gader hvor der var mere at kigge på.

Vejret svingede en del de dage vi var der, så vi havde altid både trøje og softshell jakke med i rygsækken.
Overalt er der krogede, stejle gader der pludeslig åbner sig til en flot udsigt over byen eller vandet.
Kakler - kakler - kakler .... allevegne.

Fra gammel tid er mange huse beklædt med kakler i alverdens mønstre og farver.

Sammenvoksede træer med et væld af filtrede rødder. Herligt at det har fået lov at blive stående og fortovet er lagt rundt om det.
Vores første rigtige stop undervejs var denne Notre Dame-lignende kirke: Sé de Lisboa.
Inde i kirken var de ved at gøre klar til tv-transmission af påske-gudstjenesten.

Der var kabler, lamper og teknikere overalt.

Og lige over alteret hang en stor ballon som skulle være med til at fordele lyset rigtigt under gudstjenesten.
Da vi kom til gå-gaden Rua Augusta stod en flok unge mennesker og spillede og sang.

Om de var fra en skole eller lign fandt vi aldrig ud af, men de fleste var klædt i uniformer.

Gå-gaden og fortovene var lagt med små lyse og mørke sten....
... i flotte mønstre.
Ved metro-stationen Cais do Sodré var der opstillet farvede beholdere der fungerede som kombinerede relax-stole og plantekummer.
Bag tog-stationen fandt vi et lille cafeteria, hvor vi lige fik en cafe latte ..... i et rigtigt glas! Det var så også den eneste gang vi fik det i et glas ellers fik vi bare en stor kop.
Mens vi drak kaffe kunne vi høre at der var gang i noget musik på Praca Pedro IV og noget der lød som et optog med masser af trommer i nærheden.
Det viste sig at være en demonstration - fredelig og ikke som i Rom.

En politi-dame, der ikke var voldsomt god til engelsk, fik forklaret os at det var en demonstration mod sammenlægninger af kommuner/distrikter i Portugal

Hver kommune/distrikt havde deres eget orkester og deres egne dragter.
Efter ca 7 timers vandring rundt i gaderne tog vi metroen hjem.

Vi købte et Viva Viagem-kort der gjaldt i 5 dage. Det kostede 5 euro pr dag, men de var hurtigt tjent ind for kortet gjaldt både metro, bus og sporvogn.

"Vores" station Olaias var kæmpestor og utrolig flot. Der var kakler på væggene og glas kunst i loftet.
De fleste af de stationer vi så var flot udsmykkede, men vores var nummer 1
Lige ved siden af hotellet lå et lille cafeteria Charlot, hvor vi prøvede at spise morgenmad en af dagene. Det var godt nok noget billigere end på hotellet men udvalget var jo så heller ikke så stort.

Værten var til gengæld en herlig fyr, som hilste på os hver gang vi gik forbi.

Efter et lille hvil tog vi igen ind i byen for at spise aftensmad.

Lige ved siden af Praca Pedro IV ligger restaurations-gaden hvor der vrimlede med restauranter af forskellige nationaliteter.

Vi valgte en lokal og fik en omgang "Pork with Clams" - svinekød med muslinger.