Xian - Guilin 12. oktober 2007

Ludi-hulen, Guilin by og Fodmassage

Vi skulle tidligt op denne morgen så vi kunne komme til lufthavnen i tide. Klokken 5 var der vækning og morgenmaden måtte spises i foyer'en for morgenmads-restauranten var ikke åbnet.
Vi kom en del længere sydpå, så temperaturen var noget højere. Hvordan det så kan lade sig gøre at dyrke gule og røde palmer melder historien ikke noget om :0)
Hvert sted vi kom hen fik vi en ny lokal-guide. Her er det "Long Sweet Rainbow" som hun hed oversat til engelsk.
Vi kom ud til Ludi-hulen, en drypstenshule,  før vi tog til hotellet. Som altid når bussen stoppede og vi myldrede ud blev vi omringet af sælgere, der ville sælge postkort, t-shirts, ure, hatte mm - prisen hed som altid "One dollar" - men kunne forhandles.
Racisme eller hvad? Der var forskellige indgange til hulen for kinesiske turister og andre turister.
Turist-indgangen syner ikke af meget, men det går hurtigt over.
Det var fantastisk imponerende at se de forskellige formationer i hulen. Billederne yder slet ikke sceneriet retfærdighed.
Overalt var der sat farvet lys op. Det kan diskuteres om det er en god ide, men ihvert fald er det med til at give formationerne en helt anden dimension end bare hvidt lys ville gøre.
Formationer der næsten ligner en storbys sky-line.
Man føler næsten man står i et sceneri fra en drømme-sciene fiction.
Hotellet lå ned til søerne i Guilin. Man skulle bare lige ned over en bro så var man midt i bylivet.
En tur af denne slags kræver at man ind i mellem lige får omarrangeret tingene i kufferterne. Så er det godt med lidt sengeplads.
Hotellet havde swimmingpool. Der var nu kun et par stykker der havde tid til at få en svømmetur.
Mange steder i gaderne i flere af byerne var der opstillet redskaber så folk lige kunne træne lidt og blive mindet om at der er OL i Beijing i 2008.
En kinesisk systue. Hvorfor sidde inde når vejret et til at sidde ude.
På det lokale marked var der massevis af varer. Både døde og levende. Skulle man lige blive lækkersulten (hvilken var rimeligt utænkeligt pga de hygiejniske forhold på markedet) kunne man f.eks lige snuppe sig en frø.
Det er hårdt at have en bod på et marked. Overalt sad folk og sov, så snart de lige havde 2 minutter hvor de ikke var i aktivitet.
I en baggård sad denne koste-binder og lavede de kinesiske ris-bambus-koste. Når man så dem i funktion var de både hurtige og effektive.
Om aftenen havde vi fri fra program, så vi var en 14 stykker der begav os hen til en fod-massage-klinik.

Først skulle fødderne bades i varmt vand tilsat forskellige urter og krydderier.

Så skulle der masseres. Både fødder og ben fik en tur og hele klinikken genlød af grin, støn, Ahhh og AV-udbrud. Massørerne var rigtig gode til at finde de punkter der virkelig trængte til at masseres, men bagefter næsten svævede man afsted.